December 24, 2017 oliviabolesworth

NEWSLETTER 3 – “CHRISTMAS SPECIAL”

Dear all,

First of all, we talked to the girls today – a status from Facebook will follow before the litte surprise!
MERRY CHRISTMAS GREETINGS FROM THE GIRLS

We just received a Christmas-call from the Rowegians. They will now have a small break to eat lovely “Risengrynsgrøt” with “spekeskinke”, “Honningkake” by Birgitte Horn Bull and Christmas Pudding by Agnes Moxnes! High spirits – no doubt!   In other words they are doing very well and have seen that their choice of route has paid off.

Rowegian’s Charity is RIGHT TO PLAY – They fundraise for the education of girls in Ethiopia, giving them a chance for a better future.

Therefore their Christmas-wish is for all of us to give a small donation to their charity. You can do it via Vipps (95266) or look here: http://innsamling.righttoplay.no/rowegians/3-2969

In green you’ll find a greeting sent from the girls today – Christmas Eve.
For all English speaking – use Google Translate 😉
Merry Christmas everyone, thanks for following and cheering on the girls – it’s highly appretiated!
Julespesial
En oppdatering, med bl.a begivenheter fra gårsdagen, og julefeiring ombord.

23.des – Dag 9.
623 nautiske mil tilbakelagt.

Å være midt ute på Atlanterhavet er sannelig en sprø følelse. Vi er avkuttet fra sivilisasjonen og utilgjengelige på en måte vi sjelden vil kunne være ellers. At internettilgangen på mobilene våre ble revet fra oss, var naturligvis et sjokk i tråd med sjøsyken de første døgnene.

Vi har inntil nå klart å nyte de fleste stunder, slik vi lovet oss selv å gjøre. Dette er trossalt en kort periode i et lengre liv. Vi absorberer inntrykkene av de mektige bølgene, den kraftige vinden og er alltid på utkikk etter sjødyr. Parallelt med dette, ror vi. Vi kan omfavne opplevelsen, men ikke komme unna kampen om søvnen. Det er fremdeles kaldt i denne nordligere delen hvor kursen går, og det er tøft å løsrive seg fra den syltynne soveposen i kabinen når nattskiftet kaller. Som rustede nordmenn, pakket vi heldigvis med litt ull, da det gjør seg i all slags klima.
L
Vedr. bekledning, så er alt stort sett vått, hele tiden. Skulle noe mot formodning tørke, sørger bølgene for noen skyllebøtter over dekk med jevne mellomrom. Statistisk skjer det oftest dersom noen har satt seg til rette med et etterlengtet måltid. Kabinene tenderer å forbli ganske rå og klamme, så vi spiser aller helst på dekk.

Vi jobber med andre ord, ett skift og en dag av gangen. De såre kroppene våre er tilpasningsdyktige, og vi motiveres av at vi tilbakelegger nautiske mil i en god fart foreløpig.

Generelle oppdateringer får vi gjennom samtaler med racets ‘duty officers’, som vi snakker med ukentlig. De håndterer ve og vel og kan gi oss noe praktisk info. Ved seneste samtale i dag fikk vi beskjed om at to lag sendte ut nødpeilesignal i går etter vedvarende problemer. Begge lagene ble plukket opp av forbipasserende skip i natt og måtte forlate båtene sine og drømmen om Atlanteren. Helt innledningsvis i racet så to soloroere seg nødt til å gi seg etter kraftig vind og ble tauet tilbake til land. Flere lag gikk også rundt i gårsdagens uvær. Det var en intens natt for oss også. Sterk vind og ujevne bølger utfordrer autopiloten, som hoppet av ved flere anledninger.  Da lystrer Ellida (båten vår) moder natur rimelig raskt. Å snu henne tilbake på rett kurs i krevende forhold fordret skikkelig laginnsats.

Nå som lille julaften gryr, har vi fremdeles vinden med oss. Vår værguru Olav Aleksander Bu , analyserer værsystemene daglig, sammenligner dem, og kommer tilbake med en egnet kurs, og nye waypoints. Spot on hittil!

24.des – Dag 10 og JULAFTEN
Pr nå. 700 nm

Klokken er nesten blitt 13.00 (GMT), og litt ulikt er i gjære for dagen. Blant verktøy og taperuller finner vi den essensielle dry bagen med juleglitter og annen pynt. Camilla har sjenerøst utdelt en dråpe parfyme til hver, fra en bitteliten flaske som fikk bli med på tur. Det lukter vidunderlig.

Sophie har lest opp dagens dikt ved frokosten, og vi er alle enige om at det falt i smak. Dagens dikt er et rituale vi alle har begynt å sette stor pris på, og blir et naturlig samlingspunkt ved vaktbytte.

Hege har unnagjort noen overraskelser til fellesskaps, og oppdaterer hjemmefronten.

Cornelia har tatt julevasken, og ser nærmere på dagens meny. Den blir som følger;

Risengrynsgrøt, spekeskinke, hjemmelaget honningkake, hjemmelaget Christmas pudding, en appelsin på deling, og hver vår KALDE cola i selskap med dette. Det kan også hende vi trekker frem den hermetiske ananasen fra baugen. Vi tillater oss ekstra spontanitet i dag.

Vi leser alle brev fra de hjemme, og kjenner oss litt ekstra sentimentale akkurat i dag. Det er mange man gjerne skulle gitt en juleklem. Dog fortsetter de nautiske milene å telle, og fører oss nærmere målet, hvor det kan gis en juleklem på etterskudd.

Vi sender mange tanker hjem!
Det skal sies at vi får lite innblikk i vår egen plassering, så vi håper yellowbricken er flittig brukt.

Victoria og Viola, håndterer våre sosiale medier når vi er borte, og vi har skjønt at de gjør en super innsats.